Hol wejściowy jako wizytówka firmy. Jak należycie o nią zadbać?

Mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze - i nie dotyczy to jedynie ludzi. Bowiem wchodząc do nowego budynku także w pierwszej chwili stykamy się z holem wejściowym, którego wygląd w dużej mierze zdeterminuje nasze odczucia na temat wystroju oraz zadecyduje, czy w tym miejscu będziemy chcieli pozostać jak najdłużej, czy też z niego uciec. Dlatego wygląd holu wejściowego to kwestia szczególnie istotna wtedy, gdy jest to wejście do konkretnej firmy. Możemy wręcz powiedzieć, że taki hol jest jej wizytówką. Jak to rozumieć? I jak urządzić hol wejściowy, by klient odniósł pozytywne pierwsze wrażenie? Zapraszamy do lektury.

Dlaczego hol wejściowy jest tak istotny?

Jedną istotną kwestię już wstępnie poruszyliśmy - hol wejściowy to wizytówka firmy i całego budynku. Już w tym pomieszczeniu osoba wchodząca decyduje o tym, czy to miejsce napawa ją chęcią pozostania czy raczej opuszczenia go. Dlatego wygląd holu, pełniącego często także funkcję recepcji czy poczekalni, dużo mówi nam o tym, jakiego pokroju firma w tym miejscu urzęduje, kto podejmuje tam decyzje i jakimi wartościami się kieruje. Kolorowe i strojne wnętrze od razu wysyła nam sygnał, że firma stawia na odważne koncepcje i nie boi się nowych możliwości. Stonowany, elegancki wystrój z kolei napawa nas pewnością, że za chwilę spotkamy osoby konkretne, opanowane, profesjonalne w swoim fachu. Widzimy więc wyraźnie, że już sam wygląd holu wejściowego może być potwierdzeniem, niejako wzmocnieniem wypracowanego wizerunku firmy. To właśnie w tym miejscu zaczynają się doświadczenia nowych klientów czy potencjalnych kontrahentów z daną firmą. Dlatego ważne jest nie tylko to, by hol wyglądał ładnie i wysyłał odbiorcom jasny sygnał, ale także był funkcjonalny i pozwalał na profesjonalne przywitanie każdego gościa.

Co powinno się znaleźć w holu wejściowym?

W zależności od tego, jak dużo miejsca mamy do zagospodarowania, hol wejściowy może pełnić naprawdę różne istotne funkcje. Przede wszystkim, powinien być swego rodzaju recepcją. Skoro to pierwsze miejsce, w którym znajdzie się klient, powinien zawsze być tam pracownik, który go przywita i poinformuje, dokąd powinien dalej się udać. Dlatego niezbędnym elementem takiego holu będzie z pewnością lada recepcyjna. Mile widziane jest też, aby w tym miejscu klient mógł zdjąć płaszcz czy kurtkę - tutaj przyda się elegancki wieszak lub, jeśli dysponujemy większą ilością miejsca, szafa dopasowana stylistycznie do lady recepcyjnej. Zawsze może się też zdarzyć, że klient będzie musiał w holu przez jakiś czas zaczekać na umówione spotkanie lub osobę, z którą pragnie w firmie porozmawiać. Dlatego koniecznym elementem holu wejściowego będzie też wygodna kanapa lub fotele, najlepiej w połączeniu ze stolikiem kawowym, na którym ustawimy szklanki i wodę oraz napoje w butelkach. Dzięki temu klient poczuje się istotny dla firmy i będzie o wiele bardziej skłonny zaczekać, niż gdyby musiał po prostu stać w miejscu.

Oprócz tych najważniejszych naszym zdaniem mebli biurowych, które powinny się znaleźć w holu, powinniśmy także zadbać o wygląd ścian. Bardzo profesjonalnie wyglądać będą w tym miejscu różnego rodzaju dyplomy, certyfikaty czy nagrody zdobyte przez firmę oprawione w antyramy i zawieszone w dostępnym dla klienta miejscu. Jeśli natomiast firma nie dysponuje takimi dokumentami, warto zadbać o powieszenie ciekawych plakatów związanych z branżą lub po prostu pasujących do wystroju. Wszystko będzie lepsze niż puste, surowe ściany. Oczywiście na centralnym miejscu – na przykład tuż za ladą recepcyjną - powinno znaleźć się duże i czytelne logo firmy, by nikt nie miał wątpliwości, w jakim miejscu się znajduje.

Jak powinny wyglądać meble w holu wejściowym?

Wspomnieliśmy o istotnych meblach, które powinny się znaleźć w holu pełniącym funkcję recepcji czy poczekalni. Ważne jest jednak, aby dopasować ich wygląd i funkcjonalność do potrzeb danej firmy. Jeśli chodzi o ladę recepcyjną - najważniejszy element holu wejściowego - pamiętajmy o dobraniu odpowiednich dla niej wymiarów. Oczywiście powinna ona mieć odpowiednią wysokość, by każdy klient, który do niej podejdzie, mógł się wygodnie oprzeć, położyć na niej dokumenty czy po prostu porozmawiać z recepcjonistką. Ważne jest jednak także to, aby sama recepcjonistka czy recepcjonista nie siedzieli dużo niżej niż blat lady. Nie wygląda to zbyt profesjonalnie i utrudnia efektowne przywitanie każdego wchodzącego gościa, a także sprawia wrażenie bariery oddzielającej dwie strony od siebie. W kwestii kolorystyki wszystko powinno być dopasowane idealnie do charakteru firmy i jej polityki. Inne kolory będą pasować do holu wejściowego pracowni artystycznej, a inne w recepcji kancelarii adwokackiej. Na szczęście w tym temacie ogromną pomocą okaże się firma zajmująca się aranżacją wnętrz biurowych. Profesjonaliści z doświadczeniem chętnie doradzą jakie kolory, ale także struktury czy materiały najlepiej wybrać, by hol wejściowy stanowił odpowiednią wizytówkę firmy i zapraszał przybyłych gości do pozostania na dłużej.